onsdag 31 augusti 2016

Morbror Bertils begravning

Ja jag får fortsätta att berätta om trippen här. Vi kom som sagt upp till Sundsvall första dagen vi körde. Hade turen att bara fastna i ett vägarbete, men drygt nog bara de. Vi checkade in på södra bergets hotell o spa. Sen vart de ner o lämna morbror lennarth på stationen då may Gun skulle komma o hämta han så vi slapp köra de 4 milen extra. För mig o gubben blev de sen åka o handla en långärmad tröja då varken de el jacka kommit med för hans del. Väl klara med de ärendet blev de leta upp ett ställe för att käka. Körde runt o runt, men fastna till sist på playa restaurang, där blev de vars en kebabtallrik. Väl klara med käket så vart de tillbaka till hotellet. Där blev de gå en runda o kolla utsikten o allt annat. Var ett sjukt mysigt hotell och personalen vart glada och hjälpsamma.

Morgonen därpå vart de fredag och begravningsdagen. Vi var uppe i tid och avnjöt vår frukost med underbar utsikt. Sen checka vi ut och begav oss till Birsta köpcentrum, för jag ville ju köpa med en blomma till May Gun. Halv tio stod vi på deras gård, och den såg ut precis som sist jag va där. May Gun blev jätteglad för blomman och morbror lennarth blev förvånad att jag hitta till gården. Men som sagt, mitt geografiska minne brukar de inte vara fel på. När lennarth väl hade packat in sitt bagage så blev de vidare mot Nordmaling. När vi kom fram visa de sig att vi va där i god tid. Så vi handla handblomman och sen blev de utforska byn. Halv ett körde vi tillbaka till kapellet och nu va där folk. Mötte upp min kusin som jag inte sett på en evighet o Gunvor. Efter begravningen var de minnestjänst. Där blev de smörgåstårta o sen tårta. Sen när allt vart klart så körde vi hem till morbror Bertils hus för en sista gång.

Blev man fotografera lite till mamma och filma lite. Och massa minnen strömma genom själen när man gick där. Efter de var de vidare mot norrbyn där mamma e uppvuxen. Samma visa där, massa foto o filmning. Ja så fortsatte trippen...var även inom hörnefors där gammelmorfar ligger begravd. Väl framme i Umeå vart de dax att checka in på de andra hotellet. Jag o gubben skulle sova på comfort hotell winn mitt i stan och visst var de fint, men ingen parkering. Och morbror lennarth hade bokat en natt på lilla hotellet. Så vår kväll bestod av att kolla Umeå, käka o bara ta de lugnt. Lördagen vakna jag tidigt och hade ingen ro i kroppen, så valde att duscha. Sen vakna gubben min av de...så vi var vakna o redo när frukosten skulle serveras. Åt frukost, sen körde vi bort och plocka upp lennarth som inte bodde så långt bort från vårt hotell. Nu var de Kramfors o väja som stod som nästa anhalt. Väl framme hos Krister va han inte hemma, men då stormen hade slått ut både min o Lennarts täckning blev de att vi fick lämna han där. Jag o gubben började sen vår resa hem. Vi körde o körde, o där blev några stopp. Först när klockan va kvart i tolv på natten va vi hemma. Trötta som as va vi och jag hade bara fokus på att komma i säng, då söndagen bestod av jobb för min del. Men fy fan va trött man va... Ja detta vart vår tripp till Norrland och min morbror Bertils begravning. Många ville man skulle stanna o hälsa på, men lovat att nästa sommar slipper de inte undan oss. Så ha de fint o låt bilderna tala för sitt... Puss o Kram

torsdag 25 augusti 2016

Roadtrip

Ja nu va de ett bra tag sen man fick tummen ur röven o skrev här igen. Men sanningen e att jag glömt vart jag gömt min iPad för dottern...men hittad. Jobb o skola o alla andra rutiner e nu igång. Både skönt o lite smått stressande. Känns som jag sover mycke sämre och vaknar flera gånger på natten. Men får väl försöka få rätsida på de hela. I skrivande stund sitter jag i bilen på väg upp till mitt Norrland med morbror o gubbe. Imorn är det dax för begravning för morbror Bertil. Har även fått veta nu dödsorsaken, och de var att han drunkna. Ska även till mammas barndomsby imorn och filma lite. Även träffa lite släktingar. Så samtidigt som de kommer va sorgligt ska de bli kul o träffa alla. På söndag är de för jobb igen. Och sen är kalas för deon inbokat, vikinga marknad, oslotripp m.m. Så man har lite att se fram emot. Då jag är passagerare under hela trippen så har jag mycke dötid att fördriva. Så bli inte förvånade om min blogg blir drabbad. Så tills nästa gång får ni ha de fint. Puss o kram

söndag 7 augusti 2016

Semester

Ja nu e de sjukt längesen man skrev. Det är även sista dagen man e ledig av semestern. Vad har man då gjort? Vi har varit på Ullared o Liseberg, vi har varit i Norge, jag o hjärtat har förlovat oss. Varit runt på marknader o festivaler. Jag får väl låta lite av bilderna sen tala för sitt. Kan hända att jag delar upp det i 2 inlägg. Har även idag varit på träff med Ewe, Jill o Rebecka. Riktigt kul var de och tiden den sprang iväg riktigt snabbt. Så sa vi får ta en kväll på stan sen nån gång...o de verkade vara väldigt uppskattat. Sen fick jag veta förra veckan att min morbror Bertil dött, så vila i frid... Hade ju önskat att man hann träffa han en sista gång, men så blev de ej. Imorn är man tillbaka i rutinerna igen angående jobb. Ska både bli skönt o roligt, men kommer va segt att gå upp. Sen har feministveckan äntligen kommit igång, så nu kan man snart börja planera inför nästa ivf, men kommer låta kroppen få läka ett tag först. Men en liten knodd vill vi ha, så vi övar sålänge...hehe! Jaz ska snart oxå få börja sina rutiner med skola o allt igen...redan fjärde klass. Går sjukt snabbt. Så där e väl lite vad som hänt...ja bilen kan jag väl oxå nämna...nu 5v senare e den fortfarande inte klar. Så ska bli kul o se när man får den. Så till nästa inlägg får ni ha de fint...puss o kram